I.
OPUS
VITAE:
Enric Sanç és poeta que cultiva una poesia íntima amb reflexions
molt personals. Poeta de certa trajectòria amb diverses publicacions
personals i col·lectives que es completa amb aquesta encertada
proposta poètica titulada Vides
de vidre. Tenim
a les mans el quart llibre de poemes d’Enric Sanç (quasi
paral·lelament a aquest ha publicat un tercer,
L’ombra d’una muntanya russa, Ed.
Enkuadres, 2018).
II.
DE LA SINCERITAT:
Aquest
és
un llibre resultat d’una oportuna reflexió personal i sincera
sobre aspectes que inquieten al poeta. Tota poesia ha de ser sincera,
evidentment, en cas contrari no ho seria; Mario Benedetti diu que la
poesia és el gènere de la sinceritat última i irreversible
i en els versos d’Enric Sanç podem notar aquesta sinceritat molt
clarament. Un llibre acurat d'estil senzill, resultat d’uns quants
anys de treball, recopilació i selecció. Hem de considerar que des
de la publicació del seu segon llibre, Les
hores concèntriques, han
passat quasi sis anys: el subtítol així ho indica (2013-2018). Al
llarg de sis anys, en la vida d’una persona esdevenen moltes i
variades experiències, algunes omplen de joia, altres són ben
amargues; totes deixen una gran empremta en la persona. Aquest és el
cas d’Enric Sanç i aquestes circumstàncies personals es veuen
reflectides clarament als poemes. Hi ha referències ben explícites
d’un i d’altre tipus: El
cor ens batega / desbocat, com un poltre o
En
un temps de rellotges / la gent es resigna: / ser i morir. El
poeta s’ha adonat que el que l’inquieta és la memòria, la
consciència del que ha viscut, d’una realitat colpidora i, de
vegades, molt punyent. Enric Sanç sap manifestar de manera clara el
que viu, ha viscut o el que li neguiteja. I el poema és la forma que
escull per a expressar-lo.
Portada del llibre, il·lustració de Mari Paz Pellín |
III.
VICTÒRIA VS. PESSIMISME:
El llibre té quatre parts ben definides tant pel que fa a
l’estructura dels poemes com al contingut. Una primera part, la
titulada Terra
eixuta, conté
deu haikus i vint-i-sis tankes. L’elecció de la forma no és
arbitrària, Enric Sanç necessita expressar amb concisió la idea
que li ronda pel cap i aquestes formes són ben adequades per aquest
propòsit. Ens hi parla de la brevetat, de la curta vida, d’un
passar ràpid (Demà
és possible?);
d’un viure entre ombres i llums però també reflexiona sobre la
poesia o el camí per on transitem, o el silenci... Enric Sanç
supera la tendència poètica al pessimisme perquè La
victòria és viure.
IV.
EL
COR DE QUI ESCOLTA:
La
segona part, El
cant del cant,
conté quatre poemes amb dos quartets cadascú que està precedida
d’una bella citació de Khalil Gibran. En ells canta l’amistat,
l’amor, la vida, la lluita contínua: defendràs
sempre allò que fa estimar.
V.
FRAGILITATS:
La
tercera part és la que dóna títol al llibre i ens parla de la
fragilitat i de l’efímer. Vint-i-tres poemes de versificació
lliure i llargària diversa que ens fan reflexionar sobre el valor de
les coses o dansar sobre un foc on combatem la solitud i la tristesa
i ens fa veure que tots som producte d’un atzar que no podem
controlar. Al respecte, Res
no hi ha com el present,
ens diu el poeta.
VI.
SEMPRE SOM NOSALTRES I L’AMOR:
La quarta part, Espill
dels dies,
és un recull de quatre poemes en prosa de caire quasi narratiu sobre
l’estima i l’amor. En ells podem trobar recomanacions tan
encertades com que la
vida paga la pena, viure-la a frec de llums salvatges.
VII.
DESMORIR:
Un breu epíleg remata el llibre i val com a reflex dels poemes.
Enric Sanç, citant Rimbaub o Ponç Pons, acaba concloent que tot
és efímer, tot és en va.
I encara més: ve precedit per una severa citació de Pessoa (L’única
conclusió és morir).
No
podem entendre que per això la vida cal aprofitar-la? No és eixe el
missatge del poemari?
VIII.
BREVES SUNT DIES HOMINIS:
Tot
acabant la lectura del llibre ens adonem que els grans temes de la
poesia universal (amor, vida, mort, pas del temps, ...) són presents
als poemes d’Enric Sanç. Sobretot, el poeta reflexiona sobre el
pas del temps i com ens adaptem a ell. Al cap i a la fi tots som
devorats pel pas inexorable de les agulles del rellotge. Aquest tema
apareix associat a paraules ben relacionades amb ell: dia, nit, sol,
lluna... que donen als poemes major expressivitat si cal. Al
respecte, duc ací un parell de versos del primer llibre d’Enric
Sanç, El
plany de les lletres ferides:
Mentre
tu dorms, / el món va fent camí. Vertaderament
passa el temps i Enric fa recompte dels dies passats i, encara que
siga de reüll, els posa a la balança de l’amor, del desig, del
goig però també a la de la tristesa, l’enyor i l’estima dels
éssers volguts.
IX.
REFLEXIÓ DEL POETA:
El
temps passa o passem les persones per l’espai-temps?
Autor del poemari, Enric Sanç |
X.
COM CAMINAR SOBRE EL GEL:
Quin és la funció que el poeta dóna a la paraula
vidre present
al títol? Evidentment parlem de fragilitat; fragilitat considerada
com possible trencament però no com a derrota doncs al poemari no es
parla de la vida com el camí inevitable cap a la mort sinó com el
temps que ens permet estimar. Caminar sobre el gel és perillós però
si ho fem amb cura, potser, podem travessar el riu adust de la vida.
Al capdavall el poeta sembla dir-nos que hem d’estimar ara com
vulguem: ja tindrà temps la memòria de recordar-nos les estimes.
XI.
SEMPRE SOM NÀUFRAGS: Al
llarg de la lectura del poemari podem intuir que el poeta necessita
refermar-se perquè sap que és un nàufrag —com
tots ho som—
que intenta trobar les pròpies arrels i així fixar-se a la pell de
la vida: un
home sense arrels és un ser mort. Però
per a aconseguir aquestes arrels hem de travessar fronteres, lluitar
contra el temps i, com fa Enric Sanç, deixar paraules escrites,
testimonis de la lluita pel gaudi, camins d’enllaç entre l’ahir
i l’ara.
XII.
SOBRE LA POÈTICA:
Tots els poemes són una recerca, tant per al que escriu com per al
que llig, per al que encara no els ha escrit i per al que encara no
els ha llegit, per això ens trobem en una comunió d’afectes al
voltant d’ells i els d’Enric Sanç compleixen ben bé aquesta
tasca. Tota escriptura que posa l’accent en la naturalitat és
poètica. Aquests versos són una talaia d’on es veu la vall de la
vida. I en aquesta vall, terra incògnita, té lloc la necessària i
autèntica voluntat de sobreviure. Envoltats d’interrogants, sí,
però disposats a la lluita. Mai
no són les ferides inútils.
XIII.
CONSELL:
Cal llegir aquest llibre amb cura, calma i afecte perquè com diu
Enric Sanç al prefaci, els versos han estat escrits per amor.
Jesús Giron
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Elogi del no-res