Hèctor
Serra passeja amarat entre llums i essències cinètiques. Digueu-me agosarat si
voleu, però rere Terrabastall suburbial i
Trèmolo, Cinètica dibuixa la maduresa
d’una trajectòria ferma, malgrat la joventut del poeta d’Aldaia a la comarca
valenciana de l’Horta Sud. Com una esponja els mots mullen el full en blanc
penetrant-lo, absorbint la major quantitat possible d’allò per què una cosa és
el que és; permanent i invariable. Hi constitueix, així, el fons de l’ésser
d’un llibre de versos vivant, cinètic i ric en matisos, ritmes, música, cinema,
poesia d’alta volada i color. Totes elles, passions del
seu autor. Fet i fet, entre un gran nombre d’obres presentades Cinètica va obtindre per unanimitat i
totalment merescut el XXXV Premi de Poesia «25
d’abril» de la Vila de Benissa 2015. El jurat estava format per Helena
Alvarado i Esteve, Ramon Xavier Rosselló Ivars i Juan B. Rosselló Tent.
Quaranta-dos poemes en tres capítols
clarament diferenciats: Roda, Hora i Al·legats (contra)culturals. Sent les
dues primeres parts les més extenses del poemari. En Roda, doncs, hi podem trobar les seues influències nord-americanes:
Jack Kerouack, Wallace Stevens, entre d’altres més nostrades com Manuel de
Pedrolo o les de cantautors com Bob Dylan. La ruta, el camí, la geografia, el
temps, la llum, el record, l’autopista, el neumàtic, l’albada, les carreteres
secundàries, mites, conjurs i solatges... «I fugim, tanmateix, / en una
escapada cap endavant». En Hora, hi
trobem Joan Vinyoli, W.H. Auden, Manel Garcia Grau i Joan Brossa, acompanyant
Serra en un temps que li fuig: «Tant de bo fóra tot tan fàcil, / girar el
mecanisme del rellotge, / posar les manetes a l’hora acordada / i prémer». En
Al·legats (contra)culturals, hi arriba el Drama, l’Angelus i el Quinetoscopi amb Manuel Baixaulí, Chopin
i Mozart: «Una a una, / salten / es precipiten / es projecten / es despleguen /
s’impulsen». Finalment, clou el llibre
el poema «Vine, / que tu i jo som els predestinats...» que funciona com a
epíleg o conclusió de la ruta d’aquest arrodonit poemari. Un camí per llegir,
aprendre i gaudir, molt més que recomanable.
Comptat i debatut, la poesia de Serra és
molt treballada, rica i variada. Amb la mesura adequada el poeta expressa la
bellesa del pensament. Mentre els lectors anem llegint cada poema, ens podem
adonar del mot just, de la perfecció de la construcció entre el significat i el
ritme de cada vers. En poques paraules, una balança perfectament equilibrada,
per al gaudi de la nostra lectura, on no
hi cap variar ni un petit gram de cada pes que conforma el mot. Perquè
hi té totes les qualitats requerides, no li manca ni li sobra res. Al meu
parer, hi trobo una obra verament cinètica.
Executada perfectament en el fons i en la forma. Les seues metàfores són
inesperades, fins i tot, es transformen en imatges plàstiques que entren pels
ulls i ens deixen un tast exquisit al paladar de la retina i del nostre cervell.
El món de Serra és fet de contrastos que entrellacen la ciutat oberta, l’amor a
la llengua i al país amb les autopistes de la universalitat, de la cultura, de
la justícia. La poesia, que té vocació de paraula bella, hi és ací amb Serra
amb el seu màxim apogeu. Un esclat magnífic, que brilla, resplendeix. Com una
gran esplendor poètica que ha arribat per a quedar-se. Perquè la seua flama
camina entre mots, i la llum el persegueix.
Hèctor Serra Cubilles (Aldaia, l’Horta Sud).
Terrabastall suburbial (PUV, premi
Bancaixa, 2010), Trèmolo (Germania,
2013), Ha estat inclós en diferents antologies i mostres poètiques, com a Màtria, noves veus poètiques dels Països
Catalans. Tremole (Mésdemil, 2015) és el disc musicat per Yeray Calvo del
grup Novembre Elèctric del seu llibre de poemes Trèmolo.
Vilafranca del Penedès –
Carcaixent de la Ribera
ENRIC SANÇ. Març, 2016.
Article publicat a La Veu del País Valencià
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Elogi del no-res